Pages

piątek, 2 maja 2014

Wykorzystanie wizerunku dzieci w reklamie, ich postrzeganie reklamy i jej oddziaływanie na odbiorców



W sposób mniej lub bardziej świadomy przemysł zabawek i różnorakich produktów wykorzystuje wizerunek dzieci. W przypadku reklamy artykułów dla dzieci obecność małych dziewczynek czy chłopców wydaje się zupełnie naturalna i oczywista. Twórcy reklam starają się, aby wybrane prze nich maluchy wyglądały naprawdę dziecięco, naturalnie i słodko. Wszystkie te zabiegi nastawione są na odbiór silnych emocji związanych z widokiem tej małej istotki, ale i z przekonaniem nas do zakupu, zachwalanego przez nie produktu. Widok uśmiechniętej dziecięcej buzi bardzo działa na nasze zmysły, a każdy reklamowany przez nie produkt wydaje się lepszy. Wielu rodziców, dochodzi do wniosku, że ich urocza pociecha zdobyłaby serca narodu uśmiechając się do ludzi z plakatu. Dlatego wiadomo dlaczego reklamodawcy sięgają po wizerunki dzieci. Ponieważ maluchy budzą pozytywne skojarzenia i są w stanie sprzedać niemal każdy produkt. 














Same reklamy i produkty reklamowane przez dzieci działają na nich samych. Kolorowe opakowania, wzory i piękne zabawki działają na ich wyobraźnie , powodują chęć posiadania lub spróbowania rzeczy zaprezentowanej w reklamie. Wygląda to tak, iż czasami np. podczas oglądania reklamy, w której dzieci bawią się zabawkami ukrytymi np. w jajku Kinder niespodziance, nasza pociecha też zapragnie taką mieć. Jeżeli dziecko naśladuje osoby widziane w reklamie, może się to odnosić nie tylko do pragnienia zjedzenia czekolady, ale również do sposobu ubierania się, mówienia i innych jego zachowań w życiu.

Rozbudzone przez reklamy emocje nie zawsze mogą prowadzić do zakupu reklamowanego produktu, a nawet w większości przykładów tak się nie dzieje. Jednak w psychice pozostaje ich ślad, dziecko utrwala widziane obrazy, co później staje się częścią jego emocjonalnego życia i wpływa na sposób postrzegania świata. Dziecko zapamiętuje to na różne sposoby min. zapamiętuje piosenki, utrwala mu się obraz upragnionej zabawki w pamięci czy powiedzonka z reklamy wchodzą w słownik dziecka. Reklama rozwija wyobraźnię dziecka, poszerza jego słownictwo, a także wiedzę o świecie. Występowanie w reklamie modeli, ludzi z pięknymi włosami, posiadającymi najnowsze samochody dla nas dorosłych w reklamie jest tylko wykreowanym ideałem. Lecz dla dziecka natomiast jest to po prostu obraz świata, w którym celem życia jest posiadanie produktów z reklamy. Dzieci maja coraz większą chęć posiadania. Znają nazwy reklamowanych produktów i nazwy firm produkujących towary, które je zainteresowały. To co najbardziej je ciekawi i przyciąga, to wpadające w ucho melodyjne piosenki ich ulubionej reklamy.

Udział niepełnosprawnych dzieci
Widok dziecka porusza każdego, jednak gdy na szklanym ekranie pojawia się dziecko, które nie potrafi chodzić, bądź chłopiec, który cierpi na poważna chorobę. To odczuwanie naszych emocji jest silniejsze i rodzi się współczucie oraz chęć niesienia pomocy. Można to określić jako tani chwyt reklamodawców, ale prawda jest taka, że większość  telewidzów, chwyci do ręki  telefon komórkowy i wyśle sms do fundacji na wsparcie tego maleństwa. 


Dzięki ukazywaniu niepełnosprawnych dzieci w telewizji społeczeństwo powoli oswaja się z osobami, które niekoniecznie funkcjonują tak jak wszyscy. Osoby inne niż reszta ludzi poprzez uczestnictwo w życiu publicznym przestają być tematem tabu i bardziej oswajamy się z ich widokiem. Najczęściej agencje zatrudniały dzieci niepełnosprawne do promowania produktu, które były kierowane tylko do tego typu klientów. Jednak dziś ulega to zmianie, a firmy nie mają już żadnych dylematów związanych z angażowaniem osób niepełnosprawnych do reklam swoich produktów.


 

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Ten wpis usycha z tęsknoty za Twoim komentarzem.