Dlaczego reklam radiowych nie udaje się nam
zapamiętać? Oczywiste jest to, że nie pokazują nam obrazu i nie mają takiego
zasięgu jak te ukazujące się w telewizji. Ale czy są jeszcze jakieś inne powody
? Nawet zmasowane radiowe kampanie reklamowe nie wydają się tak dobrze trafiać
do umysłów ludzi jak można by tego po nich oczekiwać. Co zatem reklamodawcy
powinni zrobić aby były bardziej efektywne?
Radio jest całkowicie innym medium niż telewizja,
która wykorzystuje w reklamach, nie tylko słowo, ale także krzykliwe kolory i
opowiada historie. Najważniejszymi problemami reklamy radiowej wydają się być
sprawy oczywiste, czyli: skupienie jak największej uwagi i brak obrazów. Reklamodawcy
mogą w pewien sposób oddziaływać na oba te czynniki poprzez przygotowanie
lepszych reklam radiowych oraz dobór samego schematu reklamowania.
Przekaz radiowy konkuruje z otoczeniem w jakim
występują słuchacze, np. podczas jazdy samochodem czy przygotowywania posiłku.
To dowód na to, że radio musi działać bardzo intensywnie, żeby się przebić
przez ten hałas i dotrzeć do odbiorców. Ponadto, musi sobie zdawać sprawę z
tego, że w różnych porach dnia wielu słuchaczy po prostu nie słucha go uważnie.
Niegdyś zagorzali słuchacze radiowi, dzisiaj przeszli przed ekrany telewizorów.
Niezależnie od rodzaju reklamy, ma ona za zadanie
przebić się do umysłu odbiorcy. Następnie musi dostarczyć swój komunikat i
utrwalić pewną markę. W tym przypadku, aby tego dokonać reklamodawcy powinni
zainteresować się zachowaniami, postawami, wizerunkiem produktu i jego
wyrazistością.
Jak efektywnie korzystać z radia?
Jak już wcześniej napisałem, radio jest medium,
którym kierują specjalne porządki i reklamy w nim prezentowane nie mogą być
zwykłym, wyrecytowanym tekstem. Zwłaszcza jeżeli zależy nam na jej wysokiej
efektywność i przywiązaniu ludzi do marki. Poniżej przedstawię sześć wskazówek
pomagających skuteczniej korzystać z medium jakim jest radio.
1 1) Nie
należy opierać się wyłącznie na pamięciowym odtworzeniu reklamy w ocenie jej
efektywności. Ważne jest także badanie zmieniania się wizerunku produktu i
wzrostu popularności jego konkurencji.
2 2) Czas
reklamowania odgrywa kluczową rolę. Najważniejsze jest aby wybrać taką porę
dnia, w której radio miałoby jak najmniejszą konkurencję ze strony otoczenia.
Wiąże się to z konsekwencją tego, że liczba słuchaczy może być w danym czasie
niska. To jest minusem, ale i na to znalazł się sposób. Wystarczy więcej razy
ją puszczać na antenie, a tym samym przy niższym koszcie każdej z nich.
3 3) Reklamy
radiowe powinny być kierowane do zaangażowanych i oddanych słuchaczy. Zawsze
tak jest, że istnieje grupa słuchaczy bardziej zainteresowanych i to one
stanowią ważną część potencjalnego konsumenta reklamowanego produktu.
4) Radio
powinno występować w roli ‘przypominajki’, a wizerunek twarzy przekazać może
telewizja. Komunikaty najłatwiej są zapamiętywane kiedy konfrontuje się je z
obrazami.
5 5) Atutem
radia jest jego bezpośredniość i to trzeba wykorzystać! Najlepiej tak
skonstruować schemat reklamy, aby dotrzeć do konsumentów bezpośrednio przed
robieniem zakupów. To wykorzystywane jest zwłaszcza w hipermarketach, gdzie z
głośników nieustannie puszczane są reklamy.
6 6) Nie można zapomnieć o podaniu nazwy marki
podczas pierwszych ośmiu sekund reklamy. Ta sama nazwa powinna zostać powtórzona
co najmniej trzy razy podczas całej reklamy.
Podsumowując, myślę, że można zapamiętac reklamę, której nie widac. Ważne jest tylko to, aby była ona zrealizowana w sposób godny uwagi odbiorcy.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz
Ten wpis usycha z tęsknoty za Twoim komentarzem.