Pages

piątek, 6 maja 2011

Strategia reklamowa

Strategia reklamowa to ogół działań, jaki należy wykonać, aby dana marka, firma lub przedsiębiorstwo mogło odnieść sukces w tej branży. Niestety w dzisiejszych czasach konkurencja jest ogromna a odniesienie sukcesu rynkowego może okazać się bardzo trudne. Jeśli jednak strategia reklamowa zostanie zrealizowana jak najlepiej to sukces jest niemal pewny. Strategie reklamowe dla bardzo dużych przedsiębiorstw najczęściej powstają przez kilka miesięcy. Dzieje się tak, dlatego, że wszystko należy dokładnie dopracować. Tylko, gdy wszystko jest „zapięte na ostatni guzik” rzeczywiście można generować poważne zyski

.

Pierwsze kroki w planowaniu kampanii

Pierwszym etapem w planowaniu kampanii reklamowej powinno być wyeliminowanie wszystkich opinii, teorii, przypuszczeń oraz uprzedzeń. Natomiast następny krok to znalezienie naukowej metody testowania rzeczywistej skuteczności różnych reklam i różnych mediów reklamowych, jak publikacje, radio, reklama bezpośrednia itd.

Procedura ta składa się z trzech etapów:

  1. Testowanie wstępne, czyli testowanie różnych reklam prasowych, radiowych czy telewizyjnych przez porównanie ich ze sobą w ich własnym środowisku.
  2. Rozszerzone testowanie zwycięzców, czyli określamy, która reklama jest najskuteczniejsza w danym medium i testujemy poszerzoną listę poszczególnych np. stacji radiowych, porównując je ze sobą.
  3. Wyciąganie wniosków z wyników, czyli testujemy środki masowego przekazu: gazetę, reklamę radiowa bądź telewizyjną, porównujące je ze sobą dla potrzeb przyszłych akcji reklamowych podobnych produktów i usług.

Następnie należy odpowiedzieć sobie na pytanie, dlaczego warto prowadzić analizę wstępną. Widziałem reklamę firmy wysyłkowej, dzięki której istotnie nie dwa i nie trzy razy, lecz 19,5 razy więcej produktu niż dzięki reklamie tego samego produktu.[1] Autor tłumaczy, że obie reklamy zajmowały tę samą powierzchnię. Obie ukazały się w tej samej publikacji, miały zdjęcia i starannie napisany tekst. Lecz wyjaśnia, czym się różniły. Jedna korzystała z właściwego środka wyrazu inna zaś nie. Najważniejsze jest, bowiem uzyskanie odpowiedniego środka oddziaływania. Nie jest to łatwe zadanie, ale najważniejsze dla całej kampanii danego produktu.

Zrobić wszystko porządnie!

Jeśli chodzi o dobrze zrobiony plakat reklamowy opis i wyjaśnienie znalazłam w książce pod tytułem „Skuteczna reklama” autorstwa Johna Caplesa. Według niego na początku należy rozpocząć od nagłówka skierowanego do potencjalnego klienta. W tym przypadku „Get The Best Night’s Sleep Ever”, co oznacza „Najlepszy sposób na sen”. Później podtytuły opisują dokładniej problem. Jeden zadaje pytanie kluczowe, drugi natomiast zapowiada odpowiedź na nie. Reklama ta korzysta z obrazów typu „pokaż i opowiedz”. Za pomocą tych obrazków i podpisów, w których trzykrotnie wymieniono nazwę tego produktu, zilustrowano i objaśniono kluczowe korzyści. Tekst natomiast należy pisać pełny faktów, wymieniając dużą liczbę korzyści płynących z używania produktu oraz z dużym numerem zaczynającym się na 800 i z numerem wewnętrznym odpowiadającym kodowi kuponu. Następnie należy umieścić mały obrazek z darmową kasetą video. Na koniec dodajemy „chmurkę” nawiązująca do reklamy radiowej z popularną osobistością. Tak zrobiona reklama na pewno odniesie olbrzymi sukces.

Ta reklama korzystająca z metod Caplesa, reklama okazała się niezwykle skuteczna. Nikogo to nie dziwi.


[1] Caples John, Skuteczna reklama, wydawnictwo ABC, Kraków 2001, str. 24


Źródła:

  1. Caples John, Skuteczna reklama, wydawnictwo ABC, Kraków 2001
  2. http://www.juras.waw.pl/strategia-reklamowa


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Ten wpis usycha z tęsknoty za Twoim komentarzem.