Niezwykle ważnym w zawodzie designera reklamy jest to, by dbał o swoje prawa autorskie, a raczej przekazał te prawa swojemu pracodawcy. Mało osób wie, że jest to niezwykle ważny element przy podpisywaniu umowy o dzieło lub umowy zlecenie. Dlatego też nie raz zdarzają się nieprzyjemne prawne spory między zleceniodawcą a zleceniobiorcą o prawa autorskie do reklamy.
Pamiętać trzeba również o tym, że samemu trzeba odliczyć podatek. Obliczenia na podstawie forum prawnego wyglądają w ten sposób:
Podatek = 19% z 50% (pozostałe 50% odlicza się na "koszty uzyskania przychodu") = 9.5% z całości (http://forumprawne.org/)
Co daje umowa o dzieło z przeniesieniem praw autorskich? Przede wszystkim daje pracodawcy możliwość pełnego wykorzystania stworzonego przez nas dzieła. Po drugie chroni nas jako twórców, gdy dzieło będzie wykorzystywane z złych celach. Przypuśćmy, że ktoś wykorzystuje przez nas wykonane logo i posługuje się nim, by na przykład na czarno sprzedawać samochody. Bez umowy z przekazaniem praw autorskich jesteśmy współwinni, lub zamieszani w sprawę. Są to skrajne przypadki, zdarzające się jednak coraz częściej w środowisko nie tylko reklamodawców.
Jak dobrze konstruować więc umowę, by w pełni przekazane zostały wszystkie prawa?
Wystarczy klauzula:
1. Autor zobowiązuje się przenieść na Zamawiającego całość praw autorskich do Dzieła, bez żadnych ograniczeń czasowych i terytorialnych, na wszelkich znanych w chwili zawarcia niniejszej umowy polach eksploatacji, a w szczególności:
a. w zakresie utrwalenia i zwielokrotnienia Dzieła – wytwarzanie dowolną techniką, w tym drukarską, reprograficzną, zapisu magnetycznego oraz techniką cyfrową,
b. w zakresie obrotu oryginałem lub egzemplarzami Dzieła – wprowadzenie do obrotu, użyczenia, najem oryginału lub egzemplarzy Dzieła,
c. wprowadzania do obrotu nośników zapisów wszelkiego rodzaju, w tym np. CD, DVD,
Blue-ray, a także publikacji wydawniczych realizowanych na podstawie Dzieła lub z jego wykorzystaniem,
d. wszelkie rozpowszechnianie, w tym wprowadzania zapisów Dzieła do pamięci komputerów i serwerów sieci komputerowych, w tym ogólnie dostępnych w rodzaju Internet i udostępniania ich użytkownikom takich sieci,
e. przekazywania lub przesyłania zapisów Dzieła pomiędzy komputerami, serwerami i użytkownikami (korzystającymi), innymi odbiorcami, przy pomocy wszelkiego rodzaju środków i technik,
f. publiczne udostępnianie Dzieła, zarówno odpłatne, jak i nieodpłatne, w tym w trakcie prezentacji i konferencji oraz w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym, w tym także w sieciach telekomunikacyjnych i komputerowych lub w związku ze świadczeniem usług telekomunikacyjnych, w tym również - z zastosowaniem w tym celu usług interaktywnych.
2. Wykonawca upoważnia również Zamawiającego do rozporządzania oraz korzystania z utworów stanowiących opracowanie Dzieła, w zakresie wskazanym w ust. 1 powyżej. Wskazane upoważnienie może być przenoszone na osoby trzecie bez konieczności uzyskiwania odrębnej zgody.
3. Strony zgodnie postanawiają, że Zamawiającemu przysługuje prawo pierwszego wydania Dzieła w okresie dwóch lat od dnia nabycia praw. Wykonawcy nie przysługuje z tego tytułu prawo do dodatkowego wynagrodzenia.
4. Przejście praw autorskich do Dzieła nastąpi z momentem przekazania Dzieła Zamawiającemu.
Pamiętajmy też, że przekazuje się jedynie prawa majątkowe, prawa osobiste SA niezbywalne, więc zawsze jesteśmy autorami dzieła.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz
Ten wpis usycha z tęsknoty za Twoim komentarzem.