niedziela, 17 maja 2015

Wyloguj się do życia

Ostatnimi czasy można zauważyć kryzys wśród nastolatków. Rozwój technologiczny wypruł do przodu i zatrzymać się nie ma zamiaru. No bo po co, skoro tak wielkie zyski z tego płyną?
Ale jak to w biznesie bywa: są zyski i pojawiają się też straty. A te zauważalne są najbardziej wśród społeczeństwa.

Pamiętacie czasy podstawówki i godzinę 15:30 na podwórku? Ja też nie. Siedzieli wtedy wszyscy razem i oglądali pamiętną serię Dragon Balla by po godzinie powrócić do dalszej gry w piłkę, walki na kije, chowanego i całej gamy wymyślnych zabaw.
Jak dzisiaj wyglądają osiedla o 15:30? Również pusto. Ale młodzież nie wychyla się ze swoich mieszkań nawet po 16, 17, 18. Dzisiaj młodzież gnije przed komputerami i wałęsa się w dwu etatowym trybie: szkoła-dom. I tyle. Hobby? W sieci. Znajomi? W sieci. Miłość? Odpowiedź ta sama. Perspektyw żadnych na tym płaskim horyzoncie nie widać.
Młodzieży jest dziś wygodnie, hedonistycznie wręcz. Ale sama się nie otrząśnie, bo nie ma świadomości z wygenerowanego przez siebie problemu. A ten, jest niemały, co potwierdzają statystyki:

-21% młodzieży (od gimnazjum wzwyż) spędza codziennie od 4 do 5 godzin w internecie
-46% nastolatków twierdzi, że zdarza im się być niewyspanym wskutek nocnego surfowania w sieci
-47% uczniów poprzez internet zaniedbuje naukę, przez co zdobywa gorsze stopnie
-32% młodzieży twierdzi, że próbuje spędzać mniej czasu w internecie, jednak bezskutecznie. Co może świadczyć, że stracili już nad tym kontrolę.

Ostatni wynik spowodował, że problemem uzależnienia młodzieży od internetu zajęły się odpowiednie instytucje i tak powstała kampania pt. „Wyloguj się do życia”.
Pomysłodawcą akcji wychowawczej był FIRST czyli Fundacja Innowacyjnych Rozwiązań Społecznych i Terapeutycznych.
Zaczęło się w 2013 roku poprzez krótkometrażowy film o tej samej nazwie co sama akcja. Myślą przewodnią przedsięwzięcia było nakreślenie rozmiarów problemu z wirtualnym życiem młodzieży i przedstawienie alternatywnych możliwości spędzania wolnego czasu. Film był emitowany w szkołach gimnazjalnych w całej Polsce.
Do pomocy w produkcji materiału FIRST dokonał chyba najlepszego wyboru. Za scenariusz wziął się pisarz nowego pokolenia, nominowany do Paszportów Polityki – Jakub Żulczyk oraz raper Wojtek 'Sokół' Sosnowski. Ten drugi, był również narratorem filmu. Reżyserią zajął się Kuba Łubniewski, który zobrazował wiele teledysków Sokoła, co zaowocowało otrzymaniem Fryderyka za „W aucie”.
Kampania „Wyloguj się do życia” zderza ze sobą dwa odmienne tryby życia. Z jednej strony mamy pokazane nieograniczone możliwości samorealizacji jakie nas otaczają poza komputerem. Z drugiej zaś widzimy jak internet przedstawia nam iluzoryczny świat. A tak to wygląda w całości:


Akcja, poza szkołami była prowadzona przede wszystkim w internecie, gdyż to przecież tylko tam trwa „życie” nastolatków. I można powiedzieć, że powiodła się sukcesem, ponieważ przyczyniła się do powstania kolejnych. „Wyloguj się do życia.... a robi się to TAK!” to dwa krótsze przekazy filmowe, które poza internetem zostały transmitowane także w telewizji. Podzielone były na dwie grupy docelowego zainteresowania młodzieży: Sportu (reprezentowanego przez Roberta Lewandowskiego i Wojciecha Szczęsnego) a także Muzyki (Ten Typ Mes, Pjus i Stasiak). 



Pozostaje nam tylko czekać aż kampania będzie się rozszerzała i po otworzeniu okna na podwórze zobaczymy młodzież korzystającą z tych wszystkich udogodnień, których my nie mieliśmy.



Brak komentarzy: