niedziela, 3 czerwca 2012

ŚWIAT PIĘKNIEJSZY BEZ REKLAM


Czym tak naprawdę jest reklama ? Po co została wymyślona ? Dlaczego jest tak ważna w dzisiejszym świecie ?
            Reklamą nazywamy rozpowszechnianie informacji o towarach, ich zaletach, wartości, miejscach i możliwości nabycia. Jest to zachwalanie danego produktu, promowanie niektórych firm. Reklamy służą kupującym, umożliwiają wybór odpowiedniego produktu. Jaka byłaby nasza rzeczywistość bez tego produktu mass mediów? Towarzyszą nam niemal wszędzie, gdzie się tylko znajdujemy. Są one tak powszechne, że czasami nawet ich nie zauważamy, nie zwracamy na nie uwagi. Atakują nas w telewizji, w radio, w tygodnikach oraz na stronach portalów internetowych. W codziennej prasie zajmują z numeru na numer coraz więcej stron. Działają na nas swoją siłą perswazji , krzycząc ze sklepowych wystaw, budynków centrów handlowych, ulic oraz billboardów wiszących na ścianach domów. Większość spotów ukazuje się w telewizji. W obecnych czasach sztaby ludzi pracują nad tym, aby społeczeństwo podczas oglądania telewizji zwracało uwagę na bloki reklamowe. Niebieskie, migotliwe światło lampy elektronowej działa hipnotyzująco, przez co osoby, zwłaszcza młode, z łatwością przyswajają sobie złe wzorce i negatywne wartości, przekazywane za pomocą mass mediów. Reklamy wywierają zły wpływ na kształtowanie się wartości moralnych i estetycznych. Pod ich zgubnym wpływem ludzie przyswajają sobie pewne zwroty, sposoby wyrażania się. Reklama ma na celu pokazanie danego artykułu w jak najlepszy sposób. Nieważne, czy jest to zachwalanie walorów zwykłej szczoteczki do zębów, czy drogiego, luksusowego samochodu. Jest to chwyt nakierowany na zdobycie klienta. Reklama zawsze pokazuje ludzi używających dany produkt w pozytywny sposób. Kupują dany produkt z własnej woli, nie wiedząc, że są manipulowani, że nabywają towar pod wpływem presji, z jaką działają na nich reklamy. Często przekaz płynący ze spotów można sprowadzić do kilku słów: „Musisz mieć ten produkt. Bez niego nie będziesz modny. Bez niego ciężko będzie ci żyć”. Często zachęcającym do nabycia danego towaru czynnikiem jest napis: „Teraz pięćdziesiąt mililitrów gratis”, „półtora litra soku w cenie litra”. Proponowane do wszelkiego rodzaju dodatki do gazet: kosmetyczki, cienie do powiek, filmy DVD czy płyty CD. Z reklam słyszymy hasła: „Dwa tysiące pierścionków w promocyjnych opakowaniach kawy”, „Znajdź w chipsach drugą połówkę banknotu”, „Zdrapki w promocyjnych opakowaniach! Do wygrania milion złotych”.  To wszystko zachęca nas do sięgnięcia po dany produkt. Poprzez płynącą z treści reklam produktów promocyjnych manipulację, tracimy dużą część naszych pieniędzy na ich zakup. Zdarza się, że nie przepadamy za tymi wyrobami, bądź nie są nam w danej chwili potrzebne, lecz kupujemy je z myślą, że skoro są w promocji, możemy sobie na nie pozwolić, nabyć je. Niestety, po pewnym czasie wychodzi na jaw, że daliśmy się ponieść zgubnym wpływom promocji, a kupiony przez nas produkt nadaje się tylko do wyrzucenia.
Kolejnym argumentem świadczącym o szkodliwości reklam, jest ukazywanie w spotach nagiego ciała jako czynnika zachęcającego do kupna. Bulwersuje mnie sprawa seksu w reklamach. Chodzi o promowanie zwykłych produktów, takich jak dezodorant czy czekolada. Czy naprawdę nie można zareklamować produktu takiego jak kawa czy ser pleśniowy bez pokazywanie jak dwoje ludzi patrzy się na siebie namiętnym wzrokiem? Albo reklamowanie dezodorantu bez nagiej kobiety o idealnych kształtach ?
            Chwyty używane w reklamach dostosowane są do wieku odbiorców oraz ich płci. Te kierowane do kobiet zawierają określenia:  „trendy”, „zdobędziesz go”, „z naszym produktem będziesz najpiękniejsza”. Natomiast mężczyźni ukazywani są jako aktywni, silni sportowcy. W reklamach dla płci męskiej propagowane są: agresja, walka, rywalizacja, siła. Dzięki tym reklamom cichym pragnieniem mężczyzn stał się młody i zdrowy wygląd, imponowanie innym oraz zwycięstwo. Mężczyźni pragną, aby kobiety widziały w nich kogoś niezwykłego.

Brak komentarzy: