niedziela, 3 czerwca 2012

Dobro došli u Hrvatsku

Mury Dubrovnika na plakacie promującym rejs poa Adriatyku.
Początek lat dziewięćdziesiątych. Bałakany. Wydaje się, że okrucieństwa tej wojny na długo zostaną w pamięci tamtejszych mieszkańców. Owszem, zostały - co widać chociażby w głębi kraju. Natomiast Dalmacja (chorwackie wybrzeże Morza Adriatyckiego) dzięki wspaniałym krajobrazom i bardzo dobrej reklamie przyciąga do siebie turystów prawie z całej Europy.

Kiedy przez serbskich żołnierzy zostały burzone piękne mury Dubrovnika (miasta na południu Chorwacji) nikt nie przypuszczał, że już za niecałe dziesięć lat będzie to główna wizytówka miasta. A zdjęcia będą jednymi z najbardziej rozpoznawalnych fotografii umieszczanych w przewodnikach turystycznych i folderach promujących kraj. Chorwację zjechałem ponad dziesięć razy. Od Istry (Północ) po obszary transgraniczne z Czarnogórą (Południe). Samochodem, busem, rowerem, autostopem. Fizycznie doświadczyłem zmian marketingowych i turystycznych tego pięknego kraju. Dzisiaj dysponują oni najnowocześniejszą autostradą w tym obszarze Europy, której my - Polacy (organizujący Mistrozstwa Europy w piłce nożnej) możemy mocno pozazdrościć. Kraj, w którym się wiele zmieniło. Ale nie tylko wewnętrznie. Reklamy i foldery promujące wyprawy do tego zakątku Europy widocznie w Pradze, Bratysławie i Warszawie. Sam osobiście miałem okazje zobaczenia gigantycznych posterów w centrum Paryża. Coraz więcej Włochów, Francuzów i Hiszpanów. Chorwacja naprawdę ma wiele do zaoferowania. Kultura, którą Chorwaci podkreślają i reklamują na każdym kroku. Podejrzewam, że każdy z was miał okazję usłyszeć o popularnej (i smacznej) Rakiji.

T-shirty biją rekordy popularności nie tylko na Chorwacji.
Prawdziwym hitem było wymyślenie wzoru koszulki z charakterystycznym napisem: "RAKIJA - Connecting People" - bazując na haśle promucyjnym firmy zajmującej się dystrybucją telefonii komórkowej - Nokia. To był strzał w dziesiątkę, miliony Europejczyków ubrani w te koszulki na pewno promowali Chorwatów, zachęcając do przyjazdu.

Bazy turystyczne na przestrzeni ostatnich piętnastu lat oległy zmianie. Są bardziej nowocześniejsze i międzynarodowe. Powstaje coraz więcej pól namiotowych i wygodnych hoteli.



Brak komentarzy: