środa, 2 maja 2012

Wykorzystywanie rodziny w reklamach politycznych


          
  Zabiegiem, który jest notorycznie stosowany w kampaniach wyborczych polityków, jest wykorzystywania swoich najbliższych do promowania swojej osoby. Pozowanie na dobrego ojca, dziadka ma na celu pokazanie zalet kandydata, jego przywiązania to rodziny, tradycji.
O reklamie miękkiej mówimy wtedy, gdy to najbliższe osoby kandydata przekonują, że warto oddać na niego głos. Reklama ta bazuje na emocjach wyborców, ma poruszyć najgłębsze uczucia. Każdy przecież pragnie mieć szczęśliwą rodzinę i dom przepełniony ciepłem rodzinnym. Skoro nasz kandydat umiał taki dom zbudować, z całą pewnością poradzi sobie ze zbudowaniem silnego państwa. Tego typu reklama ma za zadanie pokazać, że polityk to ciepła osoba, która umie zaopiekować się swoją rodziną i potencjalnymi wyborcami, społeczeństwem.
                 W kampanii prezydenckiej 2005 Lech Kaczyński w spocie reklamowym siedzi przez stole z żoną, córką, zięciem, wnuczką. Otacza go natura, zielone rośliny, piękne drzewa. Córka nalewa politykowi szklankę soku, podczas gdy on trzyma na kolanach ukochaną wnuczkę. Następnie córka kandydata wraz z mężem huśtają córkę na huśtawce. Żona Lecha Kaczyńskiego opowiada, że „ kiedy urodziła się Marta, mąż musiał dzielić czas między rodzinę, a walkę o Polskę.” Obraz wręcz idealny. Widz ma wrażenie, że podgląda kandydata w czasie jego codziennych czynności. 

W kolejnym spocie Lecha Kaczyńskiego występuje jego matka, która wykreowana zostaje na Matkę- Polkę, której udało się stworzyć rodzinny dom dla swoich synów. Następnie polityk przekazał wartości wpojenie przez matkę swojej córce- Marcie. Matka Lecha Kaczyńskiego zapewnia, że pragnęła „wychować swoich synów na dobrych ludzi, godnych ich przodków, którzy walczyli o Polskę” Dzięki tym zabiegom kandydat zostaje wypromowany na człowieka z silnym tradycjami rodzinnymi, który wychowany został w duchu miłości do ojczyzny, którą przekazał swojej rodzinie- „tata wpoił mi wartości, którymi zawsze sam się kierował i powtarzał, że najważniejsza jest przyszłość”
                     Żona drugiego kandydata na prezydenta- Donalda Tuska, również zapewnia że jej mąż to idealny kandydat na stanowisko prezydenta RP- kiedy na studiach wzięli ślub „mąż działał już w opozycji. Bałam się, ale byłam z niego bardzo dumna. Przez całe lata 80-te działał w podziemnej „Solidarności”. W tle widzimy stare zdjęcia ślubne pary. 
Córka Donalda Tuska- Kasia zapewnia, że jej ojciec nie boi się ciężkiej pracy- „tata przez wiele lat pracował fizycznie jako robotnik, żeby nas utrzymać. Pamiętam, jak wychodził do pracy o piątej rano”. Mówi także, że nauczył ją, że o słabszych należy dbać. Syn Michał również zapewnia, że jest dumny z ojca, bo walczy o to co ważne. Ma to na celu, aby również potencjalni wyborcy byli dumni z kandydatów i nabrali przekonania, że walczą o to co słuszne. 




Celem wykorzystywania wypowiedzi członków rodziny i ukazywania sielankowego obrazu domu rodzinnego jest sprawienie, aby wyborca pomyślał, że skoro polityk w trudnych sytuacjach potrafił zaopiekować się swoją rodziną, to tak samo dobrze zadba o Polskę, gdy zostanie jej prezydentem. Spoty mają wykreować kandydata w ten sposób, że skoro potrafi zapewnić byt własnej rodzinie, to także jako przyszły prezydent RP będzie potrafił zatroszczyć się o sytuację innych rodzin w Polsce.

Brak komentarzy: