środa, 16 maja 2012

Wizerunek starszego mężczyzny w reklamie - część 1


W dzisiejszych czasach bardzo trudno wyobrazić sobie funkcjonowanie pewnych gałęzi przemysłowych bez odpowiedniej reklamy. Reklama ma na celu pozyskiwanie nowych klientów poprzez różnego rodzaju chwyty marketingowe. Jest ona wszechobecna i na każdym kroku towarzyszy człowiekowi. Spotykamy ją na ulicach, w sklepach, w czasopismach, widzimy ją w telewizji, słyszymy w radio. Towarzyszy nam wszędzie, w pracy, w domu oraz poza domem. Jedną z pełnionych ról człowieka XXI wieku jest z pewnością rola konsumenta - czyli właśnie - między innymi - odbiorcy reklam i adresata kampanii reklamowych.
Wiele reklam nie odchodzi od stereotypów, ponieważ ich twórcy uważają, że utarte przekonania na temat pozycji mężczyzny w rodzinie, są najbardziej skuteczne i silnie oddziałują na odbiorców. Mężczyźni są zorientowani na pracę, życie zawodowe, kobiety zaś na obowiązki domowe, prowadzenie gospodarstwa, opiekę nad dziećmi. Mężczyzna w reklamie to tak zwany "prawdziwy" mężczyzna, a więc wysportowany, człowiek sukcesu, profesjonalista, niezależny twardziel z trzydniowym zarostem, uwodziciel z piękną kobietą u boku. Reklamowy prawdziwy mężczyzna to często posiadacz markowego samochodu i telefonu komórkowego. Pojawia się również i taki, który umie wygospodarować czas dla rodziny - to mąż, ojciec, narzeczony.
Rzadko, kiedy możemy dostrzec reklamy, w których występują osoby starsze. Ich twórcy stawiają raczej na osoby młode, piękne, pełne energii. Osoba starsza ze względu na swój wiek staje się dla twórcy reklamy nieatrakcyjna i nierzadko niepotrzebna. Jednak znajdą się i tacy, którzy powołując się na utarte przekonanie, że człowiek starszy zna się lepiej na danej rzeczy, nauczony przez wieloletnie doświadczenie, wie, co jest najbardziej skuteczne i wzbudza zaufanie u innych, wykorzystają wizerunek tejże osoby.
Osoby starsze stereotyp umiejscawia w towarzystwie rodziny lub znajomych w tym samym wieku. Wszystko jest osadzone w domowych realiach, w zamkniętych pomieszczeniach, ukazywane w sposób statyczny. Reklama prezentująca dziadków z wnuczkami ma sygnalizować opiekę i tradycję. Z taką sytuacją mamy do czynienia w reklamie cukierków Werther's Original. Widzimy w niej starszego pana siedzącego w ogromnym skórzanym fotelu w swoim gabinecie. Osoba ta ma siwe włosy oraz wąsy tego samego koloru. Senior ubrany jest elegancko, odpowiednio do swojego wieku - jasny sweter, koszula, krawat, spodnie na kant. Opowiada swoją historię, kiedy to po raz pierwszy otrzymał od swojego dziadka cukierek Werther's Original. Na chwilę przenosimy się w młodzieńczy świat narratora, widzimy go w czasach, gdy miał tyle samo lat, co jego wnuk. Po chwili ukazane są realia i podbiegający do ukochanego dziadka wnuk, który otrzymuje taki sam słodki prezent. Na ustach dziecka zarysowuje się uśmiech, a starszy pan stwierdza „Kiedy dostałem pierwszy cukierek od swojego dziadka, to był Werther's Original - a ja miałem wtedy cztery lata. Teraz sam jestem dziadkiem, więc cóż mógłbym dać swojemu wnuczkowi, jeżeli nie Werther's Original”
W tej reklamie mamy do czynienia ze stereotypowym myśleniem na temat relacji dziadkowie - wnuki. Zazwyczaj mówi się, że osoby starsze są od rozpieszczania dzieci oraz z reguły pozwalają im na więcej. W przypadku reklamy opisanej powyżej nie ma wątpliwości, że dziadek uwielbia rozpieszczać swojego wnuka, jak również przekazuje mu coś, co dla niego miało dużą wartość i znaczenie. Opowiada o tym wydarzeniu z pewnym ciepłem w głosie oraz tęsknotą. Na zdjęciach poniżej przedstawiam kilka kadrów z tej reklamy. Jak widać firma Stock w reklamie cukierków Werther's Original bardzo często odwołuje się wizerunku osób starszych. Za każdym razem ukazana jest ścisła więź pomiędzy dziadkiem, a wnukiem. 



Brak komentarzy: