Pokazywanie reklamy stroju kąpielowego w zimie, a płaszczu
latem. Tego raczej w telewizji czy gazecie nie spotkacie. Czy ktoś z nas zastanawiał się dlaczego? Raczej nie, ale zrobili to twórcy reklam. Obecnie, mając
wiele doświadczeń w śledzeniu kampanii reklamowych różnych przedmiotów i usług,
wiemy, że istnieją różnice w reklamowaniu zależne od pory roku.
Kategorie produktów sezonowych
Co właściwie możemy nazwać produktem sezonowy? W przybliżeniu, produkty zaliczane do sezonowych to np.:
- Lato: lody, napoje słodzące, kostiumy kąpielowa, piwo,
węgiel drzewny;
- Zima: zupy w puszkach, wyroby czekoladowe, syropy na kaszel;
- Okazje różnego typu: elektryczne maszynki do golenia (sprzedawane przed Dniem Ojca i Bożym Narodzeniem), obuwie dziecięce i artykuły papiernicze ( początek roku szkolnego), szampan( przed nowym Rokiem);
- Dodatkowo: niektóre państwowe kampanie mogą mieć charakter sezonowy np. latem oszczędzanie wody i ochrona lasów albo przed różnymi świętami- zapobieganie wypadkom drogowym.
Węgiel drzewny- produkt sezonowy.
źródło: http://www.marexmm.waw.pl
Postrzeganie popularności
Popularność jest czymś pożądanym przez każdy reklamowany
produkt. Jeśli ludzie postrzegają coś jako rzecz popularną rosną szanse na to,
że dołączą do grupy jego zwolenników i kupią go. Jednak gdy już produkt stanie u
szczytu to nagle jego popularność się zatrzymuje. Dlaczego? Ponieważ kończy się
na niego sezon.
Zatem w przypadku produktów sezonowych reklamodawcy mają
ograniczony czas na stworzenie wysokiej popularności. Muszą działać w taki
sposób, by produkt skutecznie wszedł na rynek w jak najkrótszym czasie.
Jeśli reklama nie może stworzyć dobrego wizerunku produktu w
pierwszym sezonie, w którym się pokazał, to w następnym sezonie pojawia się
ryzyko, że będzie on postrzegany jako nieświeży.
Ludzie będą go kojarzyli z poprzedniego sezonu, jako produkt nietrafiony. A
to może oznaczać już tylko jego koniec rynkowej kariery…
Przerwa po skończeniu sezonu
No dobra, ale zarabiać trzeba cały rok. Co robić po
skończeniu sezonu? Nie ma żadnej skutecznej taktyki na to żeby niesezonowe
produkty cieszyły się taką samą popularnością przez cały rok. Okres bierności
po sezonie uważany jest przez reklamodawców za przejściową przeszkodę. Kiedy
skończy się, uważają, że następny zacznie się od końcowych wyników poprzedniego
sezonu. Ale czy tak będzie?
To założenie może być niebezpieczne. Nauka poszła naprzód,
pamięć osłabła, postawy i ludzie zmienili się, a konkurenci na pewno nie
próżnowali. Zatem jeżeli w jednym sezonie włożono dużo wysiłku i pieniędzy, po
to by zdobyć jakiś obszar w umyśle klientów, nie należy w nowym sezonie zdawać
się na przypadek, tylko kontynuować działalność sprzed sezonu.
Wydłużenie sezonu
A jednak wymyślono sposób na to, żeby reklamować sezonowy
produkt przez cały rok. W USA firma Lipton skutecznie przedłużyła sezon na
picie herbaty na miesiące letnie. W jaki sposób? Kto by chciał pić gorącą
herbatę w takim upale? Otóż, propagując herbatę zimną! Ważne jest to, żeby złamać stereotypy, w tym przypadku picia herbaty tylko na rozgrzanie się po długim dniu na mrozie. I to doskonale zrobiła firma Lipton.
Reklama Ice tea.
źródło: youtube.com
Firma Lipton prezentuje herbatę, jako produkt orzeźwiający.
źródło: http://www.coloribus.com
Wczesny (fal)start!
Jeśli produkt jest rzeczywiście typowo sezonowy, a producent
i konkurencja zaczynają reklamowanie w konkretnym miesiącu, należy pomyśleć o
zdobyciu przewagi. Trzeba reklamować go jako pierwszy. Łatwiej jest trafić do
klientów wtedy kiedy tzw. hałas reklamowy jest stosunkowo niewielki.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz