sobota, 12 maja 2012

Sezonowe reklamy


Pokazywanie reklamy stroju kąpielowego w zimie, a płaszczu latem. Tego raczej w telewizji czy gazecie nie spotkacie. Czy ktoś z nas zastanawiał się dlaczego? Raczej nie, ale zrobili to twórcy reklam. Obecnie, mając wiele doświadczeń w śledzeniu kampanii reklamowych różnych przedmiotów i usług, wiemy, że istnieją różnice w reklamowaniu zależne od pory roku.

Kategorie produktów sezonowych

Co właściwie możemy nazwać produktem sezonowy? W przybliżeniu, produkty zaliczane do sezonowych to np.:
  • Lato: lody, napoje słodzące, kostiumy kąpielowa, piwo, węgiel drzewny;
  • Zima: zupy w puszkach, wyroby czekoladowe, syropy na kaszel;
  • Okazje różnego typu: elektryczne maszynki do golenia (sprzedawane przed Dniem Ojca i Bożym Narodzeniem), obuwie dziecięce i artykuły papiernicze ( początek roku szkolnego), szampan( przed nowym Rokiem);
  • Dodatkowo: niektóre państwowe kampanie mogą mieć charakter sezonowy np. latem oszczędzanie wody i ochrona lasów albo przed różnymi świętami- zapobieganie wypadkom drogowym.

Węgiel drzewny- produkt sezonowy.

Postrzeganie popularności

Popularność jest czymś pożądanym przez każdy reklamowany produkt. Jeśli ludzie postrzegają coś jako rzecz popularną rosną szanse na to, że dołączą do grupy jego zwolenników i kupią go. Jednak gdy już produkt stanie u szczytu to nagle jego popularność się zatrzymuje. Dlaczego? Ponieważ kończy się na niego sezon.
Zatem w przypadku produktów sezonowych reklamodawcy mają ograniczony czas na stworzenie wysokiej popularności. Muszą działać w taki sposób, by produkt skutecznie wszedł na rynek w jak najkrótszym czasie.
Jeśli reklama nie może stworzyć dobrego wizerunku produktu w pierwszym sezonie, w którym się pokazał, to w następnym sezonie pojawia się ryzyko, że będzie on postrzegany jako nieświeży. Ludzie będą go kojarzyli z poprzedniego sezonu, jako produkt nietrafiony. A to może oznaczać już tylko jego koniec rynkowej kariery…

Przerwa po skończeniu sezonu

No dobra, ale zarabiać trzeba cały rok. Co robić po skończeniu sezonu? Nie ma żadnej skutecznej taktyki na to żeby niesezonowe produkty cieszyły się taką samą popularnością przez cały rok. Okres bierności po sezonie uważany jest przez reklamodawców za przejściową przeszkodę. Kiedy skończy się, uważają, że następny zacznie się od końcowych wyników poprzedniego sezonu. Ale czy tak będzie?
To założenie może być niebezpieczne. Nauka poszła naprzód, pamięć osłabła, postawy i ludzie zmienili się, a konkurenci na pewno nie próżnowali. Zatem jeżeli w jednym sezonie włożono dużo wysiłku i pieniędzy, po to by zdobyć jakiś obszar w umyśle klientów, nie należy w nowym sezonie zdawać się na przypadek, tylko kontynuować działalność sprzed sezonu.

Wydłużenie sezonu

A jednak wymyślono sposób na to, żeby reklamować sezonowy produkt przez cały rok. W USA firma Lipton skutecznie przedłużyła sezon na picie herbaty na miesiące letnie. W jaki sposób? Kto by chciał pić gorącą herbatę w takim upale? Otóż, propagując herbatę zimną! Ważne jest to, żeby złamać stereotypy, w tym przypadku picia herbaty tylko na rozgrzanie się po długim dniu na mrozie. I to doskonale zrobiła firma Lipton.

Reklama Ice tea.
źródło: youtube.com

Firma Lipton prezentuje herbatę, jako produkt orzeźwiający.

Wczesny (fal)start!

Jeśli produkt jest rzeczywiście typowo sezonowy, a producent i konkurencja zaczynają reklamowanie w konkretnym miesiącu, należy pomyśleć o zdobyciu przewagi. Trzeba reklamować go jako pierwszy. Łatwiej jest trafić do klientów wtedy kiedy tzw. hałas reklamowy jest stosunkowo niewielki.

Brak komentarzy: