środa, 16 maja 2012

Reklama w radiu - czy można zapamiętac coś, czego nie widac?


Dlaczego reklam radiowych nie udaje się nam zapamiętać? Oczywiste jest to, że nie pokazują nam obrazu i nie mają takiego zasięgu jak te ukazujące się w telewizji. Ale czy są jeszcze jakieś inne powody ? Nawet zmasowane radiowe kampanie reklamowe nie wydają się tak dobrze trafiać do umysłów ludzi jak można by tego po nich oczekiwać. Co zatem reklamodawcy powinni zrobić aby były bardziej efektywne?


Dźwięk a obraz

Radio jest całkowicie innym medium niż telewizja, która wykorzystuje w reklamach, nie tylko słowo, ale także krzykliwe kolory i opowiada historie. Najważniejszymi problemami reklamy radiowej wydają się być sprawy oczywiste, czyli: skupienie jak największej uwagi i brak obrazów. Reklamodawcy mogą w pewien sposób oddziaływać na oba te czynniki poprzez przygotowanie lepszych reklam radiowych oraz dobór samego schematu reklamowania.
Przekaz radiowy konkuruje z otoczeniem w jakim występują słuchacze, np. podczas jazdy samochodem czy przygotowywania posiłku. To dowód na to, że radio musi działać bardzo intensywnie, żeby się przebić przez ten hałas i dotrzeć do odbiorców. Ponadto, musi sobie zdawać sprawę z tego, że w różnych porach dnia wielu słuchaczy po prostu nie słucha go uważnie. Niegdyś zagorzali słuchacze radiowi, dzisiaj przeszli przed ekrany telewizorów.
Niezależnie od rodzaju reklamy, ma ona za zadanie przebić się do umysłu odbiorcy. Następnie musi dostarczyć swój komunikat i utrwalić pewną markę. W tym przypadku, aby tego dokonać reklamodawcy powinni zainteresować się zachowaniami, postawami, wizerunkiem produktu i jego wyrazistością.

Jak efektywnie korzystać z radia?

Jak już wcześniej napisałem, radio jest medium, którym kierują specjalne porządki i reklamy w nim prezentowane nie mogą być zwykłym, wyrecytowanym tekstem. Zwłaszcza jeżeli zależy nam na jej wysokiej efektywność i przywiązaniu ludzi do marki. Poniżej przedstawię sześć wskazówek pomagających skuteczniej korzystać z medium jakim jest radio.
1    1)   Nie należy opierać się wyłącznie na pamięciowym odtworzeniu reklamy w ocenie jej efektywności. Ważne jest także badanie zmieniania się wizerunku produktu i wzrostu popularności jego konkurencji.
2    2) Czas reklamowania odgrywa kluczową rolę. Najważniejsze jest aby wybrać taką porę dnia, w której radio miałoby jak najmniejszą konkurencję ze strony otoczenia. Wiąże się to z konsekwencją tego, że liczba słuchaczy może być w danym czasie niska. To jest minusem, ale i na to znalazł się sposób. Wystarczy więcej razy ją puszczać na antenie, a tym samym przy niższym koszcie każdej z nich.
3    3)  Reklamy radiowe powinny być kierowane do zaangażowanych i oddanych słuchaczy. Zawsze tak jest, że istnieje grupa słuchaczy bardziej zainteresowanych i to one stanowią ważną część potencjalnego konsumenta reklamowanego produktu.
      4)  Radio powinno występować w roli ‘przypominajki’, a wizerunek twarzy przekazać może telewizja. Komunikaty najłatwiej są zapamiętywane kiedy konfrontuje się je z obrazami.
5    5)  Atutem radia jest jego bezpośredniość i to trzeba wykorzystać! Najlepiej tak skonstruować schemat reklamy, aby dotrzeć do konsumentów bezpośrednio przed robieniem zakupów. To wykorzystywane jest zwłaszcza w hipermarketach, gdzie z głośników nieustannie puszczane są reklamy.
6    6)   Nie można zapomnieć o podaniu nazwy marki podczas pierwszych ośmiu sekund reklamy. Ta sama nazwa powinna zostać powtórzona co najmniej trzy razy podczas całej reklamy.

      Podsumowując, myślę, że można zapamiętac reklamę, której nie widac. Ważne jest tylko to, aby była ona zrealizowana w sposób godny uwagi odbiorcy.

Brak komentarzy: