czwartek, 10 maja 2012

Reklama, sprytny manipulator


Istnieje wiele definicji reklamy. Jedną z nich jest rozpowszechnianie wiadomości o usługach i produktach w celu zwiększenia podaży. Inną jest przedstawienie potencjalnym nabywcom danego produktu. Tylko pytanie codzienna reklama powtarzana wiele razy jest nam tak potrzebna ?



Reklama jest zwierciadłem, które pokazuje nam skrzywiony obraz rzeczywistości. Jest skonstruowana w taki sposób, by jej odbiorcy uwierzyli we wszystko, albo, chociaż w część pokazywanego świata. Musi się ona opierać na ogólnie przyjmowanym i akceptowanym przez społeczeństwo wzorze, normach i obyczajach, nie godzić w ludzkie uczucia.



Chociaż reklamy są obecne w naszym życiu na każdym kroku, otaczają nas zewsząd, to ludzie niechętnie się do nich odnoszą. Wpływ reklamy na życie ludzkie jest bardzo silny, jednak większość odbiorców nie lubi momentów, w których ulubiony film, czy serial przerywany jest ogromną ilością spotów reklamowych. Odbiorcy przerwę w emisji filmu traktują jako czas, w którym przez chwilę mogą zająć się innymi czynnościami domowymi, nie zwracają uwagi na lecące w tle reklamy. Adresaci mimo wielu irytujących ich reklam chętniej przyglądają się tym, w których występuje osoba starsza. Budzi ona w nich większe zaufanie, a reklamowany produkt bardziej prawdziwy. Starszy mężczyzna, którego wizerunek przedstawiany jest w reklamie, kojarzy się adresatom z większym doświadczeniem przekonaniem o skuteczności reklamowanego produktu. Młody człowiek, który występuje w reklamie dla wielu odbiorców nie jest prawdziwy w tym co mówi, co robi. Szczególnie jeśli chodzi o reklamy lekarstw lub innych produktów skierowanych do osób starszych odbiorcy zwracają na to większą uwagę. Zwykły, szary człowiek, który występuje w reklamie budzi w odbiorcach większe zaufanie. Adresaci wyobrażają sobie, ze boryka się on z tymi samymi problemami, co oni, ma te same schorzenia i to, co reklamuje na pewno jest bardziej skuteczne, niż inny produkt, w którego reklamie wykorzystano wizerunek osoby młodej. 


Starość, która do niedawna kojarzona była z cierpieniem, bólem i samotnością, w dzisiejszych czasach stała się towarem, który sprawia, że reklamowane produkty są bliższe odbiorcom i cieszą się wśród nich większym powodzeniem i zaufaniem.


Brak komentarzy: