niedziela, 20 maja 2012

Reklama społeczna



Istnieje wiele rodzajów reklam. Reklama telewizyjna, prasowa, radiowa, reklama na bilbordzie. Wszystkie one, mają na celu przede wszystkim przedstawić wybrany produkt tak, aby zwiększyć jego sprzedaż. Aby stał on się dla nas atrakcyjny i niezbędny. Reklama ma nam wyperswadować, że coś o czym wcześniej nie mieliśmy żadnego pojęcia, nie zdawaliśmy sobie sprawy do tej pory, że w ogóle istnieje, jest tym, o czym tak naprawdę marzyliśmy od dawna. Reklama ma nas nakłonić do wydania pieniędzy na zakup. A zamiast tego sprawia, że chcemy się na nią po prostu uodpornić.
Co jednak z reklamami, których celem jest wywołanie zmian społecznie pożądanych? Naprawienie błędów bądź naprowadzenia ludzi na istnienie jakiegoś problemu?
Otóż istnieją takie i nazywa się je reklamą społeczną.
Większość z nas zna je pod nazwą kampanii społecznych. Działań nie mających na celu zachęcenia nas do kupna ale do pomocy przy wprowadzaniu jakiś pozytywnych zmian lub po prostu do ich wprowadzenia.
Kampanii reklamowych w Polsce było wiele. Kilka najbardziej znanych z nich to: Cała Polska czyta dzieciom, Pij mleko będziesz wielki czy Prowadzę – jestem trzeźwy.


Pierwsza z kampanii – Cała Polska czyta dzieciom została rozpoczęta w 2001 roku. Ma ona na celu promowanie czytania swoim pociechom, a wszystko po to, by jak najlepiej i najskuteczniej wspierać ich rozwój psychiczny, moralny, społeczny i umysłowy. A także wpływać pozytywnie na ich emocjonalność, postrzeganie świata oraz wyobraźnię. Fundacja przede wszystkim zajmuje się emitowaniem spotów w telewizji oraz organizacją spotkań poświęconych edukacji dorosłych i dzieci. Kampania społeczna jest jedną z najbardziej rozpoznawalnych w Polsce między innymi dlatego, że w spotach występują znane osoby tj. Krzysztof Stelmaszyk, Zbigniew Zamachowski czy Maryla Rodowicz. Kampania cieszy się ogromnym sukcesem i jest doskonałym przykładem na to, że hasło reklama, nie musi kojarzyć nam się z przekonywaniem do zakupu.




Druga z kampanii – Pij mleko będziesz wielki – to reklama społeczna, której zamierzeniem jest promować nawyk picia mleka. Akcja ma na celu wpojenie dzieciom oraz rodzicom, że codzienne picie mleka pomoże im wzmocnić kości i zadba o ich zdrowie. Fundacja ma na swoim koncie kilka spotów reklamowych i plakatów. W reklamie także wykorzystuje znane twarze między innymi Marcina Gortata, Bogusława Lindę oraz postać z bajki – Shreka. Postaci został wybrane celowo. Mają się one kojarzyć z wielkością, zdrowiem i siłą. A kiedy do tego wszystkiego dochodzi ulubiona postać z kreskówki, nie pozostaje nic innego jak zacząć pić mleko i dbać o zdrowie. 



Trzecia z kampanii – Prowadzę, jestem trzeźwy – to reklama społeczna, która powstała w 1999 roku. Ma ona na celu promowanie odpowiedzialnej i trzeźwej postawy wśród kierowców. Kampania stworzyła kilka symboli. Jeden z nich to znany wszystkim brelok z hasłem "Prowadzę jestem trzeźwy". Kampania także cieszy się dużą popularnością. Hasło jest także drukowane na etykietach butelek i puszkach z wybranym piwem. 



Te trzy przykłady wyraźnie pokazują, że reklama nie musi być denerwująca i nachalna. Może przedstawiać coś, nad czym naprawdę warto się zastanowić. I wcale nie musimy opróżniać naszych portfeli. Wystarczy usiąść i przeczytać dziecku, zadbać by codziennie piło mleko i ograniczyć spożywanie alkoholu oraz całkowicie zrezygnować z jazdy samochodem pod jego wpływem. Czasem naprawdę nie warto uodparniać się na reklamy. 


Brak komentarzy: