Reklama jako sztuka.
Nikt ni lubi reklamy.Reklama irrytuje
kedy przerywa nasz ulubiony serial , przeszkadza kiedy chcemy puśicić
piosenkę na youtube, odejmuje czas i pienądze. Ostatnie najbardziej
gwałtownie wskazuje na przyczyny naszej niechęci do obejrzenia
produkcji filmowanej i tworzonej przez kreatorów relkamy.
Ten wpis poświęcony będzie relkami
pozytywnej, potrzebnej, merytorycznej.
Nie tej którą kojarzy się z
rozrywką, jest smieszna i łatwa, ale tej, na która nie szkoda
czasu, która demotywuje, która zmusza się zastanowic.
Reklama
społeczna.
Jaknajbardziej
promuje cenności odwrotne od upowszechnionyh w życiu codziennym
obecnie.W
tego typu reklamie społecznej nie chodzi najczęściej o sprzedaż
jakiegoś konkretnego produktu, ale bardziej o promowanie pewnych
pożądanych społecznie zachowań lub przestrzeganie przed
niekorzystnym lub błędnym sposobem postępowania. Reklama społeczna
jest zatem często finansowana ze środków publicznych lub wspierana
przez różnego rodzaju organizacje pożytku publicznego –
fundacje, stowarzyszenia lub grupy.
Reklama
społeczna może na przykład dotyczyć zdrowia. Bardzo popularnymi
spotami z zakresu reklamy społecznej są informacje o szczepieniach
– szczególnie dla dzieci, które mają uświadomić rodzicom pewne
zagrożenia, natomiast w reklamie społecznej o szczepionkach na
grypę czy pneumokoki nie pojawia się raczej nazwa konkretnego
produktu (co zresztą w przypadku lekarstw wydawanych na receptę
jest w Polsce zabronione). Reklama społeczna ma bowiem za zadanie
skłonić ludzi do myślenia i poinformować raczej, niż wskazać
konkretny produkt do kupienia.
Inną formą
reklamy społecznej są informacje na temat niebezpieczeństw, które
czekają na dzieci w internecie, a szczególnie na
czatach, gdzie często za anonimowymi nickami, mogą czaić się
pedofile. Wszyscy na pewno pamiętamy reklamę społeczną, gdzie
widzieliśmy starszego mężczyznę wystukującego na klawiaturze:
„Mam na imię Ola i też mam 12 lat”. Ostatnio w telewizji
pojawiła się też reklama społeczna dotycząca przemocy wobec
dzieci, jaka dotyka je nie tylko w domu ale również w miejscach,
gdzie dzieci przebywają bez rodziców. Swego czasu prawdziwy
rezonans społecznej myśli wywołała
reklama społeczna policyjnej Błękitnej Linii dla ofiar przemocy
domowej, ze słynnym hasłem: „Bo zupa była za słona”.
W Polsce
reklama społeczna często dotyczy też zachowań na drodze. Może
najmniej udaną kampanią społeczna tego typu była akcja wspierana
przez PZU z reklamami społecznymi pod hasłem „Stop wariatom
drogowym”, ale fakt pozostaje faktem, że na pewno dawała się
zapamiętać. Obecnie prowadzone kampanie reklamy społecznej dotyczą
prowadzenia samochodu wyłącznie wtedy, kiedy jesteśmy trzeźwi, z
dozwolona prędkością oraz uważania na przejazdach kolejowych.
Niestety reklamy społeczne tego typu są jeszcze u nas w kraju
bardzo potrzebne z uwagi na ciągle wysoką ilość wypadków
spowodowanych między innymi przez pijanych lub nieostrożnych
kierowców.
Jak
przykład szokującej relkamy społecznej możemy podać tutaj
zakazaną przez wszystkie portale społecznościowe
i usunięte z większości stron internetowych reklamę społeczną
odnoszoncą się do problemu ciąży niepełnoletnich i
niebiezpiecznego seksu. Szokuje, demotywuje, zmusza się zastanowić.
Reklama dotycząca biezpieczeństawa w
pracy. Słogan "Ja niedawno zatrudniłęm
się i się bałem zapytać", na zdjęciu pokazany młody
mężczyzna z okaleczoną ręką. Do problemu biezpieczeństwa w
pracy w krajach rozwiniętych podchodzą poważnie, są to i systemy
wielopoziomowych staży, instruktaży, szkolenia.Szczególne miejsce
zajmuje reklama społęczna na ten temat, ponieważ skupia się na
psychicznym podejściu do nieostrożności w pracy, taka reklama jest
powołana wzmocniś efekt od spektru wszystkich podjętych działąń
w tym kierunku.Ta reklama przemawia do nas, wchodzi z nami w
interakcje, szokuje, demotywuje, zmusza się zastanowić.
Reklama przeciw noseniu futra i
zabijaniu zwierząt. Warto tylko przypomnieć sobie akcje
reklamową organizacji PETA w której udział wzięły takie gwiazy
jak Opra Winfrey, żona prezydenta Baraka Obamy, Michelle, Kat von D
czy Ewa Mendes.Szczególnie spekltkularnie wyraziły swoją niechęć
nosić futro dwie ostatnie selebrytki.
Płakaty z nagimi Mendes i Kat von D i z napisem "I`d rather go
naked then wear fur" – "Ja liepiej pójdę naga, niż
założę futro" – wywołały niemały rezonans w
społeczeństwie.
Reklama poświęcona propagandzie
zdrowego trybu życia i sportu wypródukowana na zamówienie firmy
Adidass też jest bardzo dobrym przykładem społeczno korzystnej
reklamy.Rozkładki książek które pokazują różne rodzaje ćwiczeń
związanych z wyśliłkiem fizycznym są bardzo kreatywnym sposobem
zachęcić ludzi do uprawiania sportu.
Przywołane tutaj przykłady, to są
kilka wybranych z licznej ilości paradygmatów pozytywnej relkamy,
reklamy postrzeganej przez mnie jako korzytnej i potrzebnej.Nie
zachęcającej do wydawania pieniędzy, do marnowania czasu, do
napędzania konsumpcjonizmu, a
demotywująca, powołana zmienić społeczeństwo na lepsze, taka
która zmusza się zastanowić.
Taka powinna być reklama, taka i tylko
taka.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz