piątek, 11 maja 2012

Kolorystyka występująca w reklamach

Kolorystyka występująca w reklamach
Jest wiele sposobów stosowanych w reklamach w celu przyciągnięcia widzów „klientów”. Jednym z nich jest kolorystyka, która ma swoje wartości wywoławcze. Każdy kolor ma jakiś swój smak, zapach, bądź skojarzenie uczuć, emocji. Mogą też być logo firmy. Najczęściej używanymi kolorami w reklamach są: błękit i czerwień, następnie biel, zieleń, żółć, oranż i róż. Reszta kolorów jest przeważnie tylko dopełnieniem wartości, lub dla lepszej charakterystyki produktu.
Kolor błękitny kojarzony jest ze swobodą, spokojem, smutkiem, niewinnością, przestrzenią i powietrzem, a także chłodem, czystością, świeżością i orzeźwieniem. Symbolizuje łagodność w przypadku wiatru po łagodność lekkich papierosów.
Czerwień jest kolorem radości i miłości, łączonej z erotyzmem , dynamiką i agresją. Druga strona czerwieni oznacza przepych, napięcie, niepokój, a nawet depresje, a przesycona ilość czerwieni łączy się z czernią.
Biel kojarzy się z czystością, uczciwością, niewinnością. Najczęściej występuje w reklamach środków higieny, artykułów spożywczych lub dziecięcych
Zieleń wiąże się z naturą i ziołami. Charakteryzuje właściwości leków, kosmetyków i żywności dlatego łączy się ze zdrowiem.
Żółty wyraża energię, radość, pogodę, ciepło, słońce. Kolor związany ze zdrowiem i optymizmem ponadto związany ze świętami wielkanocnymi, a coraz mniej jest utożsamiany z agresją.
Róż jest kojarzony także ze zdrowiem ponadto siłami witalnymi, słodyczą, delikatnością, tkliwością i dziecinnością.
Ugry i umbry spotyka się raczej tylko w promocji kosmetyków i ubrań. Charakteryzują ciepło i delikatność, a także dystans wynikający z elegancji i szyku.
Oranż również należy do kolorów witalnych i optymistycznych, pozostawiający po sobie ciekawość i napięcie.
Czerń jest to barwa utożsamiana z nocą, żałobą, pustką, ale również mocą i energią.
Kolor szary występuje jako dopełnienie między innymi kolorami, pokazuje nowoczesność, dobry smak i elegancję. Jest bardziej neutralny. Zarówno barwa srebrna czyli barwa wytworna. Obie ostatnie barwy nadają się do reklam samochodów i wysokiej klasy sprzętu RTV.
Pozostałe odcienie metaliczne przedstawiają się jako odbicie obecnej wody.
Cała tęcza kolorów, nasycona przeróżnymi wartościami występuje w naszych reklamach. Oglądamy je przeważnie przymusowo, ale widząc różną kolorystykę wczuwamy się i wgłębiamy w tryb naszych marzeń. Gdy jest pochmurno, a widzimy w reklamie słońce, to od razu wyobrażamy sobie, jakby to fajnie było, gdyby teraz świeciło. Każdy kolor wywołuje w nas jakieś skojarzenie, przez co, chcąc nie chcąc zapamiętujemy dany produkt, a następnie go kupujemy.





                                                                                                                        Krzysztof Turol

Brak komentarzy: