środa, 9 maja 2012

3mln dolarów za 30s reklamy? Po co?!

Każdy z nas słyszy na każdym kroku jakie horrendalne kwoty producenci są w stanie zapłacić za wykorzystanie wizerunku znanych osobowości w ich reklamach. Jest to rzecz jasna jedna sprawa. Dodatkowa i według mnie najważniejsza sprawą jest to jakie koszty ponosi reklamodawca za wyemitowanie swojej reklamy np w szczycie oglądalności, nie zapominając już o kosztach jakie trzeba ponieść przy tworzeniu reklamy. Tak więc sumując to wszystko pokazuje nam się niesamowicie duża kwota, gdzie jednorazowe wynagrodzenie dla gwiazdy spotu jest jedynie małym ułamkiem całości.


Podstawowe pytanie w tej sytuacji nasuwa się takie, czy przykładowa kwota blisko 3mln złotych za kontrakt Kuby Wojewódzkiego z siecią Play jest w rzeczywistości tak ogromna jak to wydaje się przeciętnemu Kowalskiemu? Patrząc na nasze polskie realia... i na to że Kuba właśnie zakupił sobie nowe Lamborghini - jest to na pewno dużo.


Nie zapominajmy jednak o tym, że sieć Play na rynku działa od bardzo niedawna, dopiero rozpoczyna swoją działalność i oczywistym jest, że w reklamę czy promocję musi wkładać najwięcej jak może. Każdy zdaje sobie z tego sprawę. To w takim razie, dlaczego firma znana od wielu lat przez ogromną liczbę osób za samą emisję reklamowego 30sekundowego spotu płaci około aż 3mln dolarów? Chodzi oczywiście o markę Coca-Cola i spoty emitowane w czasie zeszłorocznego Super Bowl gdzie ceny za emisję reklam dochodziły nawet do niebagatelnych 4mln.

Coca Cola postanowiła również zainwestować sporą w kwotę w samą produkcję spotów. Przykładem może być reklama, która w żaden sposób nie odbiega od super produkcji kinowych takich jak np. Shrek.

 


Dlaczego tak potężna firma inwestuję takie ogromne kwoty w takie reklamy?
Odpowiedź znalazłem w książce Roberta Heatha pt. Reklama, co tak naprawdę wpływa na jej skuteczność. Otóż umysł każdego z nas posiada pamięć ukrytą, która w sposób nieświadomy przez nas zapisuje odpowiednie markery, którymi następnie kierujemy się przy wyborze danych marek (szczegółowe wyjaśnienie w książce). Większość osób dorosłych ma już wyrobiona opinie i zapisane w podświadomości odpowiednie informacje na temat marki, natomiast co z młodszymi osobami, które dopiero kształtują swój pogląd na świat?
To właśnie do nich takimi spotami firma Coca Cola chce dojść poprzez tworzenie animacji śmiesznych i ukazywanie ich w momencie gdy młodzieży zasiądzie najwięcej przed odbiornikami. A czy finałowy mecz o mistrzostwo w futbolu amerykańskim nie jest do tego idealnym momentem ? Odpowiedź jest raczej oczywista!

Brak komentarzy: