czwartek, 19 kwietnia 2012

Złocisty trunek na kilka sposobów


Piwo – jeden z najpopularniejszych napojów na świecie. Nieodłączny element imprez oraz spotkań towarzyskich, szczególnie w męskim gronie. Jest na niego tak duże zapotrzebowanie, że istnieje multum firm zajmujących się jego produkowaniem. Produkcja jednak to nie wszystko, produkt trzeba jeszcze rozreklamować.

       Postanowiłem pokazać i przeanalizować, w jaki sposób i przy użyciu jakiego sposobu postanowiło zrealizować swoją kampanię kilka browarów w Polsce. 
.       
         1. Tyskie


      W swoim najnowszym spocie nawiązali do zbliżającego się wielkimi krokami dużego przedsięwzięcia, jakim jest Euro 2012. Dlatego też w reklamie wykorzystane 3 byłe gwiazdy futbolu: Portugalczyka Luisa Figo, Polaka Zbigniewa Bońka oraz Holendra Marco Van Bastena. Ma ona zachęcić wszystkich fanów futbolu do wspólnego spotkania się na „piątym stadionie”. „Piąty stadion jest wszędzie tam, gdzie przy Tyskim spotykając się przyjaciele” – oto cytat z tej reklamy idealnie podsumowujący jej przesłanie. Ponadto firma składa także ofertę nabycia okazjonalnych szklanek z podobiznami i autografami gwiazd futbolu, jednak najpierw trzeba się oczywiście zaopatrzyć w piwo marki „Tyskie”. 
    
        2. Żubr

W prezentowanej powyżej reklamie twórcy według mnie traktują piwo jako lekarstwo na wszelkie troski. Odnajdujemy w niej wypowiedź nawiązującą do życia mieszkańców puszczy (Żubr jest bowiem produkowany w Białymstoku, w okolicach Puszczy Białowieskiej). Jest ono niełatwe i pełne krzątaniny. Slogan „na szczęście za rogiem jest Żubr” jest dość jednoznaczne i ma przekonać odbiorcę, że sięgniecie po piwo tej marki jest dobrym sposobem na zrelaksowanie się i zapomnienie o kłopotach życia codziennego.

          3.  Warka


Warka, podobnie jak Tyskie, w jednym ze swoich ostatnich spotów posłużyła się motywem Euro 2012. Reklamówka nakręcona przed meczem Polska – Niemcy (wrzesień 2011 r.), zachęcała do wzięcia udziału w konkursie, gdzie do wygrania były bilety na to spotkanie. „Gramy o 2012 nagród” – to hasło niesie ze sobą jednoznaczne skojarzenia, podobnie jak „Celuj w 20:12”. Do zdobycia możliwe były również szklanki ze stadionami. Oczywiście nie były to byle jakie boiska, tylko polskie areny na Euro 2012.
    
         4. Tatra


W powyższej reklamie przez cały czas jej trwania do naszych uszu dobiega góralska gwara. Ma to swoje uzasadnienie, ponieważ symbolem tej marki jest właśnie postać górala „z krwi i kości”. W reklamie występują dwaj mężczyźni, z których jeden opowiada historię drugiemu. Na sam koniec spotu obaj dzierżą po piwie. To ujęcie podkreśla, że najlepiej rozmawia się z przyjacielem mając ten złoty trunek w ręku. „Ale takiego piwa to nawet najstarsi górale nie pamiętają” – oto główne hasło, które jest znakiem rozpoznawczym Tatry.

Podsumowując, reklamy piwa w telewizji możemy zaobserwować zdecydowanie rzadziej niż innych produktów w przeciągu całego dnia. Wiąże się to ze ścisłymi ograniczeniami dotyczącymi reklamowania alkoholu w mediach. Uważam jednak, że ten napój zyskał sobie na całym świecie tak dużą popularność i to wśród osób w praktycznie każdym wieku, poczynając od nastolatków, a kończąc na emerytach, że nawet nie potrzebuje zbytnio reklamy, by ludzie nadal spożywali go w hurtowych ilościach.

Brak komentarzy: