sobota, 14 kwietnia 2012

Uwaga, wirus...

Marketing wirusowy, wirus (ang. viral marketing ) –Dzięki swoim specyficznym cechom tworzy odrębną kategorię działań promocyjnych. To oryginalny rodzaj działań marketingowych. Polega na zainicjowaniu sytuacji, w której potencjalni klienci będą sami między sobą rozpowszechniać informacje dotyczące firmy, usług czy produktów. Nie zawsze musi to być konkretna informacja, może to być tzw. budowanie świadomości marki oraz jej pozycjonowanie, czyli wywoływanie pożądanych skojarzeń z nazwą, logo firmy. Przykładem marketingu wirusowego mogą być zabawne lub intrygujące filmiki lub zdjęcia (często stylizowane na quasi-amatorskie) reklamowe, które użytkownicy Internetu rozsyłają między sobą.


  • Informacja jest przekazywana jedynie w Internecie
  • Przekaz rozpowszechnia się w postępie geometrycznym
  • Przez swoją formę zachęca użytkowników do przesyłania zawartości (ostatecznie samego linka)
  • Przyjmuje najczęściej formę obrazu, filmu, gry interaktywnej, czasem oprogramowania freeware, gadżetów sieciowych
  • Gratyfikacją dla użytkownika jest korzystanie z danej formy wirusa – zabawnego klipu, ciekawej gry , użytecznego programu czy ozdobnej e-kartki urodzinowej
  • Przysłany przez znajomych wzmaga koncentrację na treści przekazu, a przez to na zapamiętanie marki
  • Jest obecny w istniejących już sieciach społecznych
  • Istotnie wpływa na świadomość, wizerunek i rozpoznawalność marki.


Akcje promocyjne i konkursy to trzecia najskuteczniejsza forma współczesnego marketing wirusowego. Stanowią one odpowiedź na potrzeby klientów, którzy korzystają z Sieci podczas wyszukiwania różnego rodzaju promocji, wyprzedaży czy rabatów. Marketing wirusowy może być za to śmiało wykorzystywany przez nowoczesne media do autopromocji. Standardem jest, że w blogach czy wortalach pojawiają się linki typu  albo Dodaj do Facebooka / Twittera / Delicious. W ten sposób szansę na zapoznanie się z treścią ma znacznie większa grupa ludzi, nie tylko stałych czytelników.


Numerem jeden wirusowego marketingu był Hotmail. Kiedy udostępnił internautom możliwość utrzymywania skrzynek pocztowych za darmo zaczął doklejać do e-maili w swoim systemie stopki. Zachęcał w nich do zakładania kont. Osoby nieposiadające jeszcze poczty Hotmail otrzymywały tę reklamę od swoich znajomych. Forma ta nie spełniała wszystkich wymagań stawianych współcześnie marketingowi wirusowemu. Użytkownicy nie dystrybuowali bowiem treści reklamowych świadomie i dobrowolnie. System pocztowy robił to za nich. Przynajmniej początkowo komunikat wyglądał jednak na autentyczny - jak porada dobrego znajomego - dlatego był skuteczny.



Zalety viral marketing:
  • Niski koszt dotarcia
  • Skupienie uwagi odbiorcy na przekazie
  • Komunikacja z klientem – użytkownik ma szansę skomentować, przedstawić opinie
  • Forma przekazu niezależna od wymogów TV czy prasowych, omijanie cenzury
  • Rozszerzona wersja reklamy (np. seria, dłuższy czas , dodatkowe elementy, gadżety) zwiększa zasięg oddziaływania, a przez to marka wzmacnia swoją pozycję
  • O danej marce mogą się dowiedzieć jednostki, które dotąd nie miały takich możliwości, a okażą się potencjalnym rynkiem zbytu
  • Informacja o marce może w krótkim tempie obiec cały świa
Wady viral marketing:
  • Niemal niemożliwa jest kontrola przepływu przekazu
  • Trudno testować kampanię marketingową
  • Raz wypuszczony wirus żyje własnym życiem
  • Reklama może zostać umieszczona w niekorzystnym kontekście, w witrynie sprzecznej z naszymi zamierzeniami
  • Środowisko internetowe jest intensywnie opiniotwórcze, może znacznie wzmocnić nie tylko pozytywną reklamę, ale nasilić krytykę, szerzyć pogłoski szkodzące marce.


O czym więc pamiętać tworząc kampanie:



  • Niech reklamy śmieszą, bawią i wywołują zainteresowanie. Niezależnie od tego, w którym kierunku podążysz, pamiętaj, aby były one proste i sprawiały, że ludzie będą o nich rozmawiać.
  •  Subtelnie połącz reklamę z marką, niech zapada w pamięć. 
  • Uczyń gadżet istotnym dla swojej grupy docelowej, tak aby różne osoby czuły potrzebę obejrzenia go i podzielenia się nim ze znajomymi.Uczyń reklamę prostą w obsłudze i dystrybucji. 
  • Jeżeli wybierzesz wariant z gadżetem dostępnym za pośrednictwem strony internetowej, wykorzystaj do tego celu swój serwis. Nie przesadzaj. Nie sprawiaj, aby po obejrzeniu reklamy ludzie czuli się wykorzystani. 
  • Bądź kreatywny i nie lekceważ inteligencji odbiorców.Wybierz właściwych partnerów, którzy pomogą ci w dystrybucji reklamy. Załóż rozsądny budżet, który jesteś w stanie poświęcić na te działania.
  • Upewnij się, że twoja kampania została dokładnie sprawdzona i przetestowana przed wypuszczeniem do sieci. Poproś znajomych o pomoc w testach.




Brak komentarzy: