poniedziałek, 2 kwietnia 2012

Skuteczna reklama


David Ogilvy nazwał Go kiedyś „jednym z najskuteczniejszych copywriterów, jaki kiedykowiek żył”. To autor słynnego sloganu „Śmiali się, gdy usiadłem przy fortepianie, ale kiedy zacząłem grać!”. Jego książka „Skuteczna reklama” jest uznawana za biblię twórców reklam. O kim mowa?

źródło: www.ideasincirculation.com
John Caples urodził się w 1900r. na Manhattanie. Stał się legendą branży reklamowej. Znany jest np. ze swych badań nad naukowymi metodami testowania skuteczności reklam. Był nauczycielem wielu pokoleń twórców reklam (wykładając m.in. w Columbia Business School), autorem książek i publikacji.
Ukończył Akademię Marynarki Wojennej w Annapolis, pracował w wydziale inżynierii nowojorskiej firmy telekomunikacyjnej...
jednak od zawsze pisanie było Jego wielką pasją. Nie zrealizował swoich marzeń, gdyż pewnego dnia skorzystał z usługi dr Katherine Blackford, która oferowała doradztwo w wyborze kariery. Blackford zajmowała się frenologią i fizjognomią (wnioskowanie cech charakteru na podstawie kształtu czaszki i wyglądu). Po przeprowadzeniu obszernych badań, tworzyła analizy w oparciu o zebrane dane. Caples postąpił zgodnie z jej radą. Jak napisała w raporcie: nie zachęcałabym Pana do podążania za swoimi ambicjami i kształcenia się w zawodzie pisarza”.


Caples podjął pracę w agencji reklamowej Ruthrauff & Ryan. Jego kariera została przerwana na czas wojny, kiedy to dostał wezwanie do Marynarki Wojennej i awansował na komandora. Po zakończeniu służby wrócił do świata reklamy i dołączył do firmy BBDO (Batten, Barton, Durstine & Osborn), gdzie spędził resztę swojego życia zawodowego. Był jej wiceprezesem, a także dyrektorem kreatywnym. Przeszedł na emeryturę w wieku 82 lat, zmarł w 1990r.

Autorzy reklam przyznają wprawdzie, że prostota jest cenna, mimo to nadal piszą trudne teksty, ponieważ łatwiej im to przychodzi. Zachowują się jak człowiek, który pod bardzo długim listem dodał następujące postscriptum: proszę wybaczyć, że napisałem tak długi list. Nie miałem czasu na napisanie krótszego”               - J. Caples, „Skuteczna Reklama”



Caples był zwolennikiem prostych przekazów, gdyż proste słowa to jedyne, jakie rozumieją wszyscy (zarówno osoby bez wykształcenia, jak i wyedukowane, niezależnie od przekonań religijnych czy ideowych). Uważał, że dużą uwagę trzeba poświęcić na kreację nagłówka- nawet 80% czasu. On musi zatrzymać klienta i zwrócić jego uwagę. To słynny slogan, reklamujący domowy kurs do gry na fortepianie („Śmiali się, gdy usiadłem przy fortepianie...”) zadecydował o sukcesie. Ponadto odwołanie się do potrzeb ludzkich, w tym przypadku popularności, chęci bycia podziwianym miało dużą rolę. Nie było ważne samo opanowanie gry, ale emocje jakie się z tym wiązały: szczęście, szacunek i duma.

źródło: www.theideawriters.com
 

Brak komentarzy: