niedziela, 15 kwietnia 2012

Reklama radiowa




Pierwszeństwo w reklamie masowej należy przyznać oczywiście prasie, który docierała do największej ilości odbiorców, ale prawdziwy jej wybuch nastąpił, gdy powstał pierwszy, współczesny środek masowego komunikowania- radio.
Za pierwowzór szybkiej, nowoczesnej reklamy radiowej należy uznać sytuację, która miała miejsce podczas wyborów prezydenckich w Stanach Zjednoczonych w 1920 roku, kiedy to o urząd prezydenta walczyli: Warren Harding i James Comex. Do tamtego czasu o wynikach wyborów Amerykanie dowiadywali się z prasy i to dopiero na następny dzień. Tym razem stało się jednak inaczej. Już w powyborczą noc Amerykanie za sprawą radia poznali swojego nowego prezydenta- Hardinga.
W 1922 roku jedna z nowojorskich stacji radiowych zdecydowała się na odstąpienie 10 minut swojego czasu antenowego w zamian za zapłacenie 100 dolarów. Z tej propozycji postanowił skorzystać jeden z pośredników nieruchomości, który dzięki reklamie radiowej w bardzo szybkim czasie sprzedał dwie nieruchomości. Potwierdza to tezę, że dźwięk odgrywa ogromną rolę w procesie marketingowym .
Dziś radio jest niedrogim sposobem na powiększenie obszaru działania reklamy. Niewątpliwie największą zaletą radia jest docieranie do ludzi przebywających w pracy. Takiej możliwości nie daje reklama emitowana w telewizji , czy reklama prasowa.
Reklama radiowa postrzegana jest jako mniej agresywna od pozostałych nośników reklamy. Daje nam możliwość pobudzenia wyobraźni. Jest szybka, łatwa, wiarygodna, a przez co również skuteczna.
Sponsoring audycji , różnego rodzaju konkursy, dni firmowe na antenie, to tylko niektóre rodzaje reklamy, jakimi dysponuje radio. Należy zauważyć , że na co dzień ciężko nam przegapić radiowy spot reklamowy, dlatego radio wybierane jest przez wielu reklamodawców jako główny nośnik, reklamujący swoją firmę. 
Zmysł słuchu

Radio, reklamując dany produkt ogranicza się tylko do zmysłu słuchu. Z jednej strony jest to ogromna wada, ale z drugiej staje się siłą tego nośnika reklamy. Brak kontaktu wzrokowego wpływa na jakość odbieranego przekazu. Staje się on w pełni kontrolowany przez odbiorcę, który nie jest rozpraszany przez niepożądane informację, całą otoczkę, którą zawiera reklama telewizyjna.

Fazy reklamy radiowej
Reklama radiowa składa się z trzech podstawowych elementów: wprowadzenia, którego celem jest przyciągnięcie uwagi odbiorcy, rozwinięcia, w którym zawierana jest prezentacja zalet reklamowanego produktu oraz zakończenia, które zaprasza słuchającego do zakupu produktu. Skuteczny spot radiowy potrafi w ciągu kilkudziesięciu sekund zbudować pozytywny wizerunek reklamodawcy, nawiązać kontakt ze słuchaczami i wzbudzić ich zaciekawienie produktem lub reklamowaną usługą.

Radiowy spot reklamowy to najlepszy i bardzo skuteczny rodzaj sposobu na rozreklamowanie swojej firmy, produktu, czy usługi. Reklama dźwiękowa, zapowiedzi telefoniczne, nagrania lektorskie. Niewątpliwie radio wciąż pozostaje skutecznym medium reklamowym. 
 

Brak komentarzy: