czwartek, 12 kwietnia 2012

O Spamie słów kilka…


                                              


                Czym jest Spam?  Poczynając od typowych niechcianych maili, które blokują nasze skrzynki pocztowe, przez wiadomości na komunikatorach typu gadu-gadu, kończąc nawet na komórkowych smsach. Przez te wszystkie sposoby ludzie starają się zwrócić naszą uwagę na produkty, oferty lub atrakcje.
http://cdn4.digitaltrends.com/wp-content/uploads/2010/12/url3.jpg
                Bardzo ciężko o konkretną definicję Spamu, gdyż nikt nigdy nie sprecyzował, czym dokładnie charakteryzuje się ten typ reklamy. Jednak podstawowe cechy, które powinien spełniać SPAM to:

1)      Tekst wiadomości daje podstawę do przypuszczeń, iż wysyłający wskutek jej nadania może odnieść zyski zdecydowanie większe niż odbiorca.
2)      Treść maila jest niezależna od zainteresowań adresata.
3)      Odbiorca nigdy nie zgadzał się na otrzymywanie tego typu wiadomości.

Obecnie SPAM dzieli się na dwie kategorie:

1)      Niechciane oferty reklamowe, na które wcześniej klient nie wyraził zgody – obecnie zakazane w Unii Europejskiej
2)      Wszelkie typu magazyny, newslettery, subskrypcje zamówione na konkretnej stronie.

                Na początku istnienia Spamu, większość ludzi dostając nieoczekiwane listy myślała, że naprawdę może coś wygrać bądź zdobyć za darmo. Internet był wtedy początkującym dodatkiem naszego życia, a nie jak obecnie głównym ogniwem. Nie zastanawiano się, dlaczego nie biorąc udziału w konkursie można wygrać wycieczkę na Karaiby. Celem spamowania było najczęściej uzyskanie jak największej liczby wejść i kliknięć unikalnych użytkowników. Dzięki temu można było uzyskać profity pieniężne.
                Łatwowierność i zaufanie ludzi spowodowało, że do Spamu zaczęto dodawać złośliwe oprogramowania, które miały na celu totalną inwigilację na sprzęcie komputerowym. W tym momencie nie chodziło już o pierwotny cel, ale o wchodzenie do systemu, co mogło spowodować oczyszczenie konta bankowego, kradzież hasła na maila, zdjęć, filmów.
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/4/48/Anna_Kournikova-Bagram_Airfield_2009.jpg/220px-Anna_Kournikova-Bagram_Airfield_2009.jpg
                Chcąc zachęcić ludzi do otwierania tego typu przesyłek zaczęto stosować przynęty jak podchwytliwe tytuły, odnoszące się choćby do erotyki jak „Nagie zdjęcia Anny Kournikovej” czy grające na naszych emocjach „Tato pomóż.”  W rzeczywistości otwierając maila, nasz komputer był atakowany przez masę wirusów komputerowych.    
                Obecnie ciężko dostrzec czy SPAM to jeszcze forma reklamy czy już wyszukany sposób na oszustwo. Tak jak wszystko na początku ma swój cel, tak zbiegiem czasu staramy się nadać nowy sens starym rzeczom. Kiedyś natrętne oferty reklamowe, które wabiły nas by tylko wejść i zapoznać się ze stroną, dziś odchodzą do lamusa. Co raz więcej ludzi nie ufa tego typu formie marketingu i aktywuje wszelkie możliwe formy blokady, by uniemożliwić dostawanie Spamu.  
                Co więcej obecnie ekolodzy grzmią, że na produkcję tak masowej liczby maili jest zużywana ogromna porcja energii, co prowadzi pośrednio do ocieplenia klimatu.
                Jaka przyszłość Spamu? Zobaczymy…  

Brak komentarzy: