poniedziałek, 30 kwietnia 2012

Kupujemy gazetę czy reklamę

źródło:goggle.pl

Idąc do kiosku po gazetę często nie zdajemy sobie sprawy z tego jak bardzo jesteśmy uzależnieni od reklamy. Często sięgając po dane pismo mamy u kierunkowy wybór czy przez to że na przykład dziś w gazecie wyborczej jest dodatek pozwalający na łatwiejsze rozliczenie się z fikusem czy też wybierając Świat Kobiety z filmem wszech czasu.
Gazeta to bardzo popularna rzecz wielu z nas sięga po nią codziennie. Reklama w niej istnieje już od dawna, chociaż by dlatego że jest o wiele tańsza niż chociażby reklama w telewizji. Jest ona nietypowa, ponieważ przedmiotem selekcji jest wybór płci, zainteresowanie czy wiek. Inne reklamy ujrzymy w pismach kobiecych a inne w pismach naukowych.
Ponadto raz wydrukowana reklama na kartce papieru pozostaje tam na zawsze, nie tak jak w telewizji czy Internecie gdzie po pewnym okresie  są już nieemitowane czy niewyświetlane.  Według badań przeprowadzonych przez Amerykanów reklama w gazetach codziennych jest najbardziej wiarygodną oraz najczęściej wykorzystywaną przez konsumentów.
Jeśli chodzi o koszty to sytuacja ma się następująco: jeżeli chcielibyśmy reklamować się w gazetach regionalnych w całej Polsce to taka reklama kosztowałaby nas więcej pieniędzy niż reklama w telewizji.
Do wad należy zaliczyć fakt, iż dany egzemplarz gazety przeciętnie jest czytany przez zaledwie 30 minut i wiele reklam pozostaje przez to niezauważonych. Przez ograniczenie stosowanych kolorów do bieli, czerni, czerwieni, zielonego oraz niebieskiego sprawia, że obniża się możliwość stworzenia odpowiedniego nastroju. Niska jakość reprodukcji ilustracji sprawia natomiast, że z reguły zdjęcia są zastępowane rysunkami co uniemożliwia zademonstrowanie niektórych produktów. Ważną wadą umieszczania reklam w dziennikach jest brak zainteresowania nimi ze strony młodzieży, ponieważ bardzo rzadko czytają oni prasę codzienną.
Reklama w prasie szczególnie na szczeblu lokalnym to doskonałe rozwiązanie dla przedsiębiorstw działających właśnie w tym rejonie.
Ceny reklam w gazetach są różne z jednej strony kształtowane są zasięgiem gazety czy jest lokalna czy też o zasięgu ogólnopolskim, jak też tym miejscem lokalizacji czy jej wielkości. Najdroższe są z reguły reklamy umiejscowione na pierwszych i ostatnich stronach czasopismach. Skuteczne jest również reklamowanie danego produktu w pobliżu artykułu dotyczącego podobnej dziedziny, jak produkt. Szczególnie często taką formę reklamy spotyka się w prasie kobiecej, gdzie często kilka stron zajmują artykuły o sponsorowanej treści. Mają one na celu w pseudo obiektywny sposób opisać dany produkt, jego działanie oraz reakcje konsumentów. Artykuły takie są zwykle odpowiednio oznaczone.
Największą skutecznością reklamy w gazetach cieszą się domy towarowe, sklepy oraz lokalne firmy usługowe. Również jeśli chcemy wprowadzić jakąś nowość na rynek to gazeta jest świetną alternatywą to jej zareklamowania.
 Z często spotykaną forma są artykuły sponsorowane szczególnie w pismach kobiecych. Kobieta czytająca tekst o pięknej cerze, wie ze produkty z Garniera  są najlepsze, ponieważ dodatkową mają algi czy wyciąg z zielonej herbaty. Kobieta ma jasno ukierunkowane żądania po przeczytaniu takiego artykułu a producenci zysk.
Konsument musi bardzo uważać, ponieważ nasze wybory są często wynikiem reklamy oraz manipulacji.  Nasuwa się więc pytanie : ile lat będziemy musieli jeszcze znosić reklamy? Odpowiedź jest prosta: Jeśli zginie handel ( a jest to praktycznie niemożliwe ) to zginą również reklamy. Nie pozostaje nam więc nic innego jak nadal z nią żyć.

Brak komentarzy: