czwartek, 26 kwietnia 2012

Fenomen Hello Kitty

Historia Hello Kitty sięga 1974 roku, kiedy to Yuko Shimizu, pracownik japońskiej firmy Sanrio stworzył pierwszego kotka wzorując się na japońskiej rasie kotów krótkonogich. Biała kotka z czerwoną kokardką jest pozbawiona ust, co nie przeszkadza jej w karierze. Zdaniem Magdaleny Daszkiewicz z Instytutu Marketingu Uniwersytetu ekonomicznego we Wrocławiu brak tej części twarzy sprawił, że ikona stała się uniwersalna - ludzie mogą z nią wiązać różne uczucia, od smutku po radość. Owa symboliczna czystość sprawiła, że różne subkultury, niezależnie od wyznawanych wzorców utożsamiają się z Hello Kitty. Właściciele marki, firma Sanrio "niedopatrzenie" tłumaczy tym, że Kitty przemawia z głębi serca, więc ust nie potrzebuje.
Fascynacja bohaterką japońskiego anime opowiadającego losy dwóch kotek bliźniaczek, które uwielbiają las i zabawy z przyjaciółmi ogarnęła początkowo osoby słabe i bezbronne zwane w Japonii kawaii. Tam urocze, niewinne, słodkie  japońskie kobiety uchodzą za bardziej pożądane, od tych silnych i pewnych siebie. Chcąc przypodobać się mężczyznom żeńska część społeczeństwa chętnie wciela się w rolę lolity. Japoński trend stoi więc w opozycji do zachodniej mody na udoroślenie, czego symbolem stała się lalka Barbie.
Jednak od jakiegoś czasu moda na "zdziecinnienie" dociera również do nas. Dzieje się to za sprawą takich gwiazd, jak: Mariah Carey, Paris Hilton, Cameron Diaz, Katy Perry, czy Lady Gaga. Bajkowa postać, za którą początkowo szalały przedszkolne maluchy trafiła zatem nie tylko na ulice największych miast świata, ale stała się inspiracją dla show biznesu.
Dziś logo Hello Kitty zdobi tysiące różnorakich produktów począwszy od szkolnego przybornika, przez ubrania, karty bankomatowe, butelki szampana po opakowania oleju silnikowego. Infantylne logo zdobi również wiele elektronicznych gadżetów, między innymi: laptopy, telefony komórkowe i iPody. Bliźniaczki znalazły się też na samolocie linii lotniczych Eva Airlines! Prócz tego kotek stał się bohaterką gier komputerowych, komiksów oraz książek. Łączna sprzedaż produktów z logiem Hello Kitty poza Japonią szacowana jest na niemal miliard dolarów.
Kotek stał się także inspiracją dla luksusowej marki sprzedającej produkty ze szlifowanego kryształu. Swarovsky wprowadził wesołą linię składającą się z siedmiu naszyjników i wisiorków. Prócz tego podobizna Kitty znalazła się na portmonetce, etui na karty oraz zamieszce do torebki. O tym, że Swarovsky jest zadowolony ze współpracy z Hello Kitty świadczy lalka wykonana z okazji jej 36 urodzin. Kotek ozdobiony 403 szafirami, 1939 kawałkami białego topazu oraz 1,027 karatowym diamentem wart jest 150 tysięcy dolarów.

Brak komentarzy: